Sector Gymnasium Eerstegraads lerarenopleiding Havo Vo Volwasseneneducatie Vwo Vakgebied Beeldende vorming vmbo CKV CKV 2 CKV 3 Dans Drama Filosofie Handvaardigheid Klassieke culturele vorming Klassieke talen Kunst algemeen Kunst en cultuur (leergebied) Kunstvakken 1 Kunstvakken 2 Kunstzinnige oriëntatie Maatschappijleer Maatschappijkunde Muziek Vakinhoud Arm en rijk Kijken en luisteren naar Onderzoeken, analyseren, interpreteren en verslag doen Produceren en presenteren Reflecteren en evalueren Redeneervaardigheid Leerplankundig thema Betekenisvol leren Curriculum Doorlopende leerlijnen en samenhang Handreiking Samenhang Referentiekader Vakspecifiek thema Cultuureducatie Cultuuronderwijs Burgerschap Cultuurprofielscholen Kunsteducatie Cultuur3 27-7-2015 APA-notatieAlaerts, L., Hinnekint, K., Stijnen, J., & Vanesser, J. (2012). Cultuur3. Leuven: KU Leuven. ISBN 9789081346764 Samenvatting Deze publicatie is gericht op kunstvakdocenten en -secties in het voortgezet onderwijs, lerarenopleiders, materiaalontwikkelaars en beleidsbepalers. Zij is bedoeld als ‘denkkader voor cultuureducatie’. Elke leraar zou een cultuurleraar moeten zijn is de opvatting van de auteurs. Net zoals het taalbeleid niet enkel de verantwoording is van taalleerkrachten. Dit is mogelijk als we loskomen van een te enge opvatting over wat cultuur eigenlijk is. Een belangrijk deel van dit boek besteedt dan ook aandacht aan het scherpstellen van deze brede definitie van cultuur die de auteurs voor ogen hebben. In het boek wordt eveneens een werkmodel voor lerarenopleidingen en secundair onderwijs gepresenteerd dat enerzijds theoretisch onderbouwd is en anderzijds tegemoet wil komen aan de behoefte die leeft in lerarenopleidingen en in het voortgezet onderwijs met betrekking tot het brede begrip cultuureducatie. Contactpersoon Pascal Marsman Download Cultuur3