Altermodern kunstonderwijs

14-2-2018

​Groenendijk, T., Hoekstra, M., & Klatser, R. (2013). Altermoderne kunsteducatie: theorie en praktijk. Amsterdam: HKA.

​​​​​Altermodern kunstonderwijs staat open voor invloeden uit allerlei culturen en tradities. De combinatie van soorten beelden en culturen geeft nieuwe betekenis aan de beelden.

Dit rapport is voor docenten kunst en cultuur in het voortgezet onderwijs, beleidsmakers, materiaalontwikkelaars en lerarenopleiders met de resultaten van een onderzoek naar de uitgangspunten van altermoderne kunsteducatie: intercultureel, procesgericht en leerlinggestuurd. Kunstonderwijs moet aansluiten bij de leefwereld van jongeren, bij mondiale ontwikkelingen en bij ontwikkelingen in de actuele kunst. De uitgangspunten zijn in lessituaties onderzocht, met docenten uit het voortgezet onderwijs, hun scholen en leerlingen. Bevat de theoretische onderbouwing van altermoderne kunsteducatie, de beschrijving en evaluatie van zes praktijkvoorbeelden en een reflectie hierop van R.Klatser.