Sector

  • Praktijkonderwijs
  • Vmbo
  • Havo
  • Vwo
  • Gymnasium

Vakgebied

  • Beeldende vorming vmbo
  • CKV
  • Dans
  • Drama
  • Kunst algemeen
  • Kunst en cultuur (leergebied)
  • Kunstvakken 1
  • Handvaardigheid
  • Kunstvakken 2
  • Muziek
  • Tekenen
  • Textiele vormgeving

Vakinhoud

  • Kunst en cultuur

Leerplankundig thema

  • Doelen
  • Doorlopende leerlijnen en samenhang
  • Leraren
  • Toetsing en examens
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Curriculummonitoring & -evaluatie

Vakspecifiek thema

  • Cultuureducatie
  • Cultuuronderwijs
  • Cultuurprofielscholen
  • Kunsteducatie

Monitor-cultuuronderwijs-voortgezet-onderwijs-2015

28-1-2016

​Sardes & Oberon (2015). Monitor cultuuronderwijs voortgezet onderwijs 2015. Utrecht: Oberon.

​De monitor cultuuronderwijs geeft de stand van zaken weer over de vorm, organisatie, opbrengsten en de kwaliteit van cultuuronderwijs in het voortgezet onderwijs. De monitor bestaat uit een landelijke enqûete en is door 418 schoolleiders en 282 kunstvakdocenten ingevuld. In 2009 werd eerder een monitor afgenomen en de gegevens uit de beide monitoren worden met elkaar vergeleken.

Conclusies

Leerlingen in aanraking brengen met cultuur en het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling worden als belangrijkste doelen van cultuuronderwijs genoemd. Leerlingen pleiten voor meer culturele activiteiten buiten de school omdat ze daar meer van leren. Tweederde van de scholen wil meer werken met leerlijnen. Bij de beeldende vakken komt een leerlijn het vaakst voor. Daarnaast geven scholen aan te willen werken aan meer samenhang tussen kunstvakken en andere vakken. Bijna alle scholen beoordeelt met een cijfer en hierbij is de originaliteit een belangrijk criterium.

Hoewel het draagvlak voor cultuuronderwijs is toegenomen, ten opzichte van 2009, is er sprake van een daling in de verankering van cultuuronderwijs. De vakkennis en de pedagogisch-didactische vaardigheden worden door de respondenten hoger ingeschat dan in de vorige meting. Eenderde van de kunstvakdocenten heeft een wetenschappelijke of academische masteropleiding.